Kumi játék - szabályok


Módosítva: 2009. március 1.  Kumi Index                Vissza az előző oldalra


A csapat megalakítása

Mindenki választ 7 rikishit a következő összetételben:

1. Amennyiben van két vagy annál több új Makunoucsi-beli játékos, aki eddig még soha nem szerepelt a legfelső osztályban, egyet választani kell közülük.

2. A többi hat rikisi tetszés szerint választható, azzal a megkötéssel, hogy maegasira fölötti rangú birkózókból rangonként csak egyet lehet választani.

3. Nem kötelező maegasira fölötti rangú birkózót választani, a csapat állhat 7 maegasirából is.

4. Választani kell továbbá egy tartalék maegasirát arra az esetre, ha valaki torna közben visszavonulna. Az eredeti rikisi és a tartalék rikisi "összevonódik" egy fiktív rikisivé (kacsi/make szempontból pl.)

A pót-rikisinek legalább 10 napon át kell szerepelnie a játékban ahhoz, hogy az általa esetlegesen elért különdíjakért a játékos pontot kaphasson.

Abban az esetben, ha a visszavonult (eredeti) rikisi a torna folyamán visszatér a versenyzéshez, a továbbiakban ismét az ő eredményei számítanak bele a játékos pontszámaiba. Ekkor a pót-rikisi automatikusan a nevezésnél leadott sorrend szerint következő hiányzó rikisi helyére lép (ha van ilyen).

Ha több rikisi is visszavonul a torna során, és a játékos pót-rikisije már mást helyettesít, a többi visszavonult rikisi minden, a tornától távol töltött napja vereségnek számít.


A kiírás és a "Jelentkezési lap"

Ezen a jelentkezési lapon kell a csapatot benevezni, a torna első napját megelőző nap (szombat) japán idő szerint 14 óráig (ez magyar idő szerint téli időszámításkor reggel 6 óra, nyári időszámításkor reggel 7 óra).. A Küldés gomb megnyomása után a nevezés bekerül a rendszerbe, a játékos visszaigazolást kap e-mailben. Hibás kitöltés esetén hibaüzenet figyelmeztet.

Az új játék kiírása az új banzuke megjelenésének hetében történik.

A kiíráskor kerülnek közzétételre a kimarite-listák és fel kell sorolni az újonc maegasirák nevét is.

Ne felejtsd el, hogy a fent nevezett űrlapot kell kitölteni és semmiféle e-mail-es nevezést nem fogadunk el.


Játék kihagyása, visszavonulás

A játékosnak lehetősége van arra, hogy ha valamilyen ok miatt nem tud részt venni egy tornán, büntető következmények nélkül kihagyja azt és a következő banzukén megtartsa az előző tornán elért rangját.

Ezzel a lehetőséggel azonban csak akkor élhet, ha az előző tornán részt vett, vagyis nem hagyhat ki egymás után két vagy akár több bashót. Ha a játékos a kihagyottat követő tornán nem vesz részt, akkor azt már mint 0-15 eredményt értékeljük és ennek megfelelően fog lejjebb kerülni a banzukén.

Az igazolt hiányzás feltétele, hogy a játékos lehetőleg minél előbb, de legkésőbb a nevezési határidő lejárta előtt jelezze távolmaradását a info@szumo.hu e-mail címen. Az első hiányzásnál automatikusan megkapja a játékos a kosho-t, tehát ezentúl, ha el is felejtett esetleg időben nevezni, és nem szólt, akkor sem fog lecsúszni a banzukén. Természetesen a második hiányzástól kezdve már nem tudjuk a kosho-t biztosítani.

Azt a játékost, aki három egymást követő tornán hiányzik, levesszük a banzukéról. A játékos a későbbiekben természetesen bármikor visszatérhet a játékba, viszont számolnia kell azzal, hogy ekkor a banzuke alján, a legalsó osztályban kell újrakezdenie.

Kérjük mindazon játékosokat, akik megunták a játékot, vagy egyéb ok miatt úgy döntenek, hogy kiszállnak, küldjenek egy értesítést a fent megadott címre, hogy munkánkat megkönnyítse.


A játék menete

A torna folyamán a játék napi állását a következő helyeken lehet figyelemmel kísérni:

  1. A magyar nyelvű szumós levelezőlistán
  2. A Sumoforum.net Sumo games alfórumában, a soron következő topikban
  3. Itt, a játék weblapján


Pontozás

1. Az adott rikisi győzelmeinek számát a játékos megkapja alappontként.

2. Plusz pontok:

a. Egyénileg elérhető pontok

  • Kacsi-kosi: +5 pont rikisinként
  • Make-kosi: -5 pont rikisinként
  • Ha a tornagyőztes közte van: +10 pont
  • Ha a tornagyőztes maegasira, további +3 pont
  • Különdíjasonként: +5 pont/díj
  • Ha a maegasirád jokozunát vert, +5 pont
  • Ha a maegasirád ózekit vert, +3 pont
  • Ha a maegasirád komuszubit vagy szekivakét vert, +2 pont
  • Ha a rikisid megverte a (leendő) bajnokot, +5 pont
  • Ha a maegasirád 10 győzelmet szerez, +3 pont

Az újonc maegasira, vagyis akit a játékos a 7. pontban nevez meg, a felsoroltakon kívül +1 pontban részesül a következő kategóriákban:

  • Kinbosi, ginbosi, dóbosi (5+1,3+1 ill. 2+1)
  • 10 vagy több győzelem elérése (3+1), különdíj (5+1/díj)
  • tornagyőzelem (10+3+1 = 14)
  • a lentebb ismertetett esetekben a győzelmi kimaritéért (1+1 ill. 3+1)
    A 0 pontos kimaritékért természetesen nem jár 0+1 pont :)
Amennyiben a játékos egynél több újonc rikisit választ, a többiekre a +1 pont nem vonatkozik.

b. A csapat által elért pontok

Ha a torna végén a hét rikisiből legalább 4 kacsi-kosival végez, +10 pont Ha a torna végén a hét rikisiből legalább 4 make-kosival végez, -10 pont adódik a játékos végeredményéhez.

Megjegyzés:

Amennyiben egy választott rikisi mérkőzés nélkül győz (fusensho), ez csak az alappontokat növeli eggyel, semmiféle más pontszámot nem adunk hozzá az aznapi eredményéhez (pl. ha egy jokozuna lett volna az ellenfele, a rikisi győzelme nem jelent kinbosit).

Természetesen amennyiben a 7. pontban megnevezett rikisi nem újonc (ha nincs két újonc a mezőnyben és a Játékos nem újoncot választott hetediknek), az ő eredményeire a felsorolt +1 pontok NEM VONATKOZNAK

Lásd még a "Kimarite plusz pontok" c. részt


Kimarite plusz pontok

Az egyes birkózók győzelmi technikáit is értékeljük. Minél változatosabb módszerekkel győz az adott rikisi, annál több pontot szerez a játékosnak. A győzelmi technikákat a Kumiban három részre osztjuk:

1. Leggyakoribb technikák (0 pont)

Minden egyes torna előtt közzétesszük az előző tornán előfordult leggyakoribb technikákat, vagyis mindazon kimaritékat, amelyeknek előfordulási száma az előző tornán kétjegyű volt.

Ezen kimariték használatáért nem jár külön pont.

2. Ritka technikák (3 pont)

Ritka technikának minősülnek azok, amelyek az előzetesen közzétett, a megelőző két év egy év (6 torna) során elért kimaritékat felsoroló listán, valamint a külön felsorolt, leggyakrabban előforduló győzelmi technikák listáján (ld. 1. pont) nem szerepelnek.

Egy ilyen ritka kimarite használatáért a győztes rikisi 3 plusz pontot kap.

3. Egyéb technikák (1 pont)

Avagy "nem túl gyakori, de nem is túl ritka" technikák.

Azok a kimariték minősülnek "egyéb" technikának, amelyek a megelőző két egy év tornáin előfordultak, de számuk a legutóbbi tornán nem érte el a 10-et.


A pontszámok átalakítása szumós eredményekre

A kekka-pontszámokat az elért helyezésből konvertáljuk. A lehetséges elérhető legmagasabb és legalacsonyabb eredmény 15-0 illetve 0-15, akárcsak az igazi szumóban. A kacsi-kosihoz szükséges 8-7 eredményhez az szükséges, hogy a játékos az eredménytáblázat felső 46.7%-ában benne legyen. Létezik egy mérhető maximális teljesítmény, a Dream Team, vagyis a legtöbb pontot hozó rikisik csapata. Ez a csapat lesz a mindenkori első helyen, 15-0 eredménnyel.

A kiszámítás menete:

1. lépés: a Dream Team eredményének meghatározása – egyértelmű, a Dream Team által elért pontszám (DT)

2. lépés: a sorrend meghatározása a játékosok elért pontszáma szerint.

3. lépés: a kacsi-kosi határ megállapítása: ahhoz, hogy valaki kacsi-kosi legyen, az eredménytáblázat felső 46,7%-ban kell lennie. Az így meghatározott játékos által elért pont adja a kacsi-kosi pontot (K).

4. lépés: győztes eredmény meghatározás – egyértelmű, az első helyezett játékos által elért pontszám (Max).

5. lépés: kacsi-kosi lépésköz meghatározása: L1 = (DT * 0,8 – K) / 6.

6. lépés: legkisebb pontszám meghatározása – egyértelmű, az utolsó helyezett játékos által elért pontszám (Min).

7. lépés: make-kosi lépésköz meghatározása: L2 = (K – Min) / 8.

8. lépés: a ponthatárok meghatározása az alábbiak szerint:

   DT*0,9 -            15 -  0
   DT*0,8 – DT*0,9-1   14 -  1
   K+5*L1 - K+6*L1-1   13 -  2
   K+4*L1 - K+5*L1-1   12 -  3
   K+3*L1 - K+4*L1-1   11 -  4
   K+2*L1 - K+3*L1-1   10 -  5
   K+1*L1 - K+2*L1-1    9 -  6
   K      - K+1*L1-1    8 -  7
   K-1*L2 - K-1         7 -  8
   K-2*L2 - K-1*L2-1    6 -  9
   K-3*L2 - K-2*L2-1    5 - 10
   K-4*L2 - K-3*L2-1    4 - 11
   K-5*L2 - K-4*L2-1    3 - 12
   K-6*L2 - K-5*L2-1    2 – 13
   K-7*L2 - K-6*L2-1    1 - 14
          - K-7*L2-1    0 - 15

Makushita

   DT*0,9 -            7 - 0
   DT*0,8 - DT*0,9-1   6 - 1
   K+1*L1 - K+2*L1-1   5 - 2
   K      - K+1*L1-1   4 - 3
   K-1*L1 - K-1        3 - 4
   K-2*L1 - K-1*L1-1   2 - 5
   K-3*L1 - K-2*L1-1   1 - 6
          - K-3*L1-1   0 - 7

A játékos akkor érhet el 15-0 eredményt, ha a Dream Team pontszámának legalább 90%-át megszerzi, 14-1 eredményt pedig akkor, ha legalább 80%-ot ér el. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az eredmények kiszámításának során a Banzuke Tanács szükség esetén, a minél igazságosabb eredmények megállapítása érdekében eltérhet a fent ismertetett módszer betű szerinti alkalmazásától.

Egyenlő pontszám esetén a sorrend megállapítása:

1. Összes pontszám
2. Rikisik győzelmeinek száma
3. Aznap szerzett pontösszeg
4. A banzukén elfoglalt alacsonyabb rang

Ha még így is fennáll a döntetlen helyzet, annak a javára dől el a holtverseny, aki a nevezését előbb küldte be. Többszörös, javított nevezés esetén természetesen az utoljára beküldött nevezés időpontja számít.


Tornagyőztesek (júsó)

A tornát az nyeri, aki osztályában a játék végén a legtöbb pontszámot gyűjti össze. Amennyiben több játékos is  ugyanazzal az eredménnyel végez az élen, a tornagyőztest a 2.b pontban ismertetett módszerrel állapítjuk meg. Minden osztályban hirdetünk tornagyőztest. Amennyiben egy osztályban kevés játékos van, a játék során ők a fölöttük lévő osztály játékosaival összevontan szerepelnek a játékban (és természetesen ők jogosultak az adott osztályban a tornagyőzelemre is). Erről a Banzuke Tanács a határidő lejárta után, a játékosok számának ismeretében dönt és "A játék menete" fejezetben meghatározott helyeken értesíti a játékosokat.


Különdíjak (szansó)

Azoknak a játékosoknak, akik különösen kiemelkedő teljesítményt mutattak a torna során, különdíjakat adunk. A díjak kiosztásának általános feltételei:

  • A játékos a Makuuchi osztályban van és ózeki alatti rangú
  • A játékos a tornán kacsi-kosi eredményt ér el
  • Ha több játékos is jelölhető a díjra, az kapja, aki jobb eredményt ér el a tornán
A díjak meghatározása

Kanto-sho
Akinek csapatában szereplő maegasirák összes saját jogon elért pontszáma a legmagasabb, az kapja ezt a díjat

Shukun-sho
Az a játékos kapja, aki a legtöbb pontot gyűjti össze a csapatában lévő maegasiráknak a jokozunák és a szanjakuk elleni győzelmeiből (kinbosi, ginbosi, dóbosi)

Gino-sho
Az a játékos kapja, aki a legtöbb pontot gyűjti össze a kimaritékért kapott pontokból


Az osztályok létszáma

A játékosok osztályokban játszanak, amelyek létszáma megegyezik a valódi szumóban meglévő osztályok látszámával, vagyis Makunoucsi osztály - 42 fő, Dzsúrjó osztály - 28 fő.

Az újonnan belépett játékosok a banzuke alján lévő (jelenleg Makushita osztály) első szabad helyre kerülnek, tippjük beküldésének sorrendjében.


A pontszámok összesítése

A pontszámokat minden egyes torna után összesítjük, és év végén, a novemberi torna után, győztest hirdetünk. Az első helyezett (eszmeileg) értékes díjban részesül, amelyet mindig az előző évi győztes ajánl fel. Az "értékesség" fogalmát a felajánló saját belátása szerint értelmezheti.


A Banzuke Tanács

A Banzuke Tanács az a játékvezető testület, amely vitás helyzetekben döntést hoz, meghatározza a játék eredményét, kihirdeti a tornagyőzteseket és a különdíjban részesülő játékosok nevét, és a tornák után elkészíti a következő torna banzukéját.

A Banzuke Tanács jelenlegi tagjai: Kachitakai, Nekonishiki és Andrasoyamawaka.


Ózekivé előléptetés feltételei
  • szekivake rang a legutóbbi két tornán
  • a legutóbbi négy tornán kacsi-kosi eredmény
  • a legutóbbi négy tornán legalább egy yusho v. jun-yusho helyezés (a kekka és nem a pontszámok alapján)
  • a legutóbbi három tornán legalább 33 kekka-pont megszerzése

A feltételek teljesülését csak az aktív tornákon való részvétel szerint vizsgáljuk, tehát a játékos nem esik el az előléptetés lehetőségétől, ha valamilyen oknál fogva, előre bejelentve kénytelen kihagyni egy tornát.

Ha az ózeki egy tornán make-kosi eredményt ér el, a következő tornán kadoban státuszba kerül, és ha ezen a tornán is make-kosival zár, elveszíti rangját. Mindazonáltal a harmadik tornán elért legalább 10 győzelemmel visszaszerzi azt.


Jokozunává előléptetés feltételei
  • ózeki rang a legutóbbi két tornán
  • a legutóbbi négy tornán kacsi-kosi eredmény
  • a legutóbbi négy tornán legalább két yusho v. jun-yusho helyezés (a kekka és nem a pontszámok alapján)
  • a legutóbbi három tornán legalább 36 kekka-pont megszerzése

A feltételek teljesülését csak az aktív tornákon való részvétel szerint vizsgáljuk, tehát a játékos nem esik el az előléptetés lehetőségétől, ha valamilyen oknál fogva előre bejelentve kénytelen kihagyni egy tornát.

Bár egy jokozunára nem vet jó fényt az esetleges folyamatos gyenge szereplés, semmiféle nyomás nem nehezedik rájuk, az, hogy folytatják így is a játékot vagy visszavonulnak, teljes mértékben az ő döntésükön múlik, amit mindenkinek tiszteletben kell tartania.