Yoso játék - szabályok


Módosítva: 2009. március 1.  Yoso Index                Vissza az előző oldalra

A játékban szereplő kérdések:

  Kérdések Tippek Pont/
helyes tipp
Összesen
1 A bajnok (júsó) 1 5 5
2 A bajnok eredménye 1 3 3
3 A második 2 3 6
4 A különdíjasok 4 3 12
5 A Dzsúrjó győztese 2 4 4
6 Legalább 10 győzelmet elérő Dzsúrjó rikisik 3 3 9
7-8 Két Dzsúrjó beli rikisi kacsi/make kosija 2 3 6
9 Hányan végeznek kacsikosival a Dzsúrjóban? 1 3 3
10 A Dzsúrjóból felkerült rikisik hány győzelmet szereznek? 1 3 3
11 Az adott tornára vonatkozó aktuális kérdés 1 3 3
12-14 Három Makunoucsi-beli rikisi kacsi/make kosija 3 2 6
15 Kinbosik száma
(Maegasira győzelme jokozuna ellen)
1 3 3
16 Ginbosik száma
(Maegasira győzelme ózeki ellen)
1 3 3
17 Kinbosit elérő maegasirák 3 3 9
18 A legtöbb ginbosit elérő rikisik 3 3 9
19 A legtöbb dóbosit elérő rikisik
(Dóbosi = maegasira győzelme komuszubi vagy szekivake ellen)
3 3 9
20 A legtöbb ritka kimaritével győző rikisik 3 3 9
21 Hány maegasira győz a későbbi bajnok ellen? 1 2 2
22-28 Hét Makunoucsi-beli mérkőzés eredménye 7 2 14
29-31 Három Dzsúrjó-beli mérkőzés eredménye 3 3 9
P1 Egy adott szanjaku-rangú birkózó mérkőzése a többi szanjakuval és a jokozunákkal 8 2 16
P2 A keleti Maegasira 6-os birkózó összes mérkőzése 15 1 15
  AZ ELÉRHETŐ MAXIMÁLIS PONTSZÁM   

158

Beküldendő továbbá egy maegasira neve, arra az esetre, ha az élen holtverseny alakulna ki.

A pontszámok átalakítása szumós eredményekre
a. A kekka-pontszámokat az elért helyezésből konvertáljuk. A lehetséges elérhető legmagasabb és legalacsonyabb eredmény 15-0 illetve 0-15, akárcsak az igazi szumóban. Valódi játékos is érhet el 15-0 eredményt, ez akkor lehetséges, ha a maximálisan elérhető pontszám (DT) legalább 60%-át eléri. 14-1 eredményt ér el, ha a DT-nek legalább 50%-át szedi össze. A DT az a pontszám, amely az adott tornán értékelhető kérdésekre adott összes helyes válaszért kapott pontok összege. Ez a szám természetesen tornáról tornára változhat.

A kiszámítás menete:

1. lépés: a sorrend és a DT meghatározása a pontszámok szerint.

2. lépés: a kacsi-kosi határ megállapítása: ahhoz, hogy valaki kacsi-kosi legyen, az eredménytáblázat felső 46,7%-ban kell lennie. Az így meghatározott játékos által elért pont adja a kacsi-kosi pontot (K).

3. lépés: győztes eredmény meghatározás – egyértelmű, az első helyezett játékos által elért pontszám (Max).

4. lépés: kacsi-kosi lépésköz meghatározása: L1 = (DT * 0,5 – K) / 6

5. lépés: legkisebb pontszám meghatározása – egyértelmű, az utolsó helyezett játékos által elért pontszám (Min).

6. lépés: make-kosi lépésköz meghatározása: L2 = (K – Min) / 8.

7. lépés: a ponthatárok meghatározása az alábbiak szerint:

   DT*0,6 -            15 -  0
   DT*0,5 – DT*0,6-1   14 -  1
   K+5*L1 - K+6*L1-1   13 -  2
   K+4*L1 - K+5*L1-1   12 -  3
   K+3*L1 - K+4*L1-1   11 -  4
   K+2*L1 - K+3*L1-1   10 -  5
   K+1*L1 - K+2*L1-1    9 -  6
   K      - K+1*L1-1    8 -  7
   K-1*L2 - K-1         7 -  8
   K-2*L2 - K-1*L2-1    6 -  9
   K-3*L2 - K-2*L2-1    5 - 10
   K-4*L2 - K-3*L2-1    4 - 11
   K-5*L2 - K-4*L2-1    3 - 12
   K-6*L2 - K-5*L2-1    2 – 13
   K-7*L2 - K-6*L2-1    1 - 14
          - K-7*L2-1    0 - 15

Makushita

   DT*0,6 -            7 - 0
   DT*0,5 - DT*0,6-1   6 - 1
   K+1*L1 - K+2*L1-1   5 - 2
   K      - K+1*L1-1   4 - 3
   K-1*L1 - K-1        3 - 4
   K-2*L1 - K-1*L1-1   2 - 5
   K-3*L1 - K-2*L1-1   1 - 6
          - K-3*L1-1   0 - 7

	

Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az eredmények kiszámításának során a Banzuke Tanács szükség esetén, a minél igazságosabb eredmények megállapítása érdekében eltérhet a fent ismertetett módszer betű szerinti alkalmazásától.


b. Holtverseny esetén a játékosok sorrendjének megállapítása:

- A pluszban beküldött maegasira eredménye az adott tornán. A jobb eredmény számít.
- Amennyiben a holtversenyben állók ugyanazt a plusz rikisit küldték be, az adott tornán alacsonyabb rangban álló játékos javára dől el a holtverseny.
- Ha még így is fennáll a döntetlen helyzet, annak a javára dől el a holtverseny, aki a nevezését előbb küldte be. Többszörös, javított nevezés esetén természetesen az utoljára beküldött nevezés időpontja számít.


Kiegészítések:
-- A 12-14. kérdés esetében a torna alatt visszalépő rikisi eredménye mindenképpen teljes egészében értékelendő. Kacsi-kosi csak abban az esetben értelmezhető, ha legalább 8 győzelem elérése után lép vissza a rikisi .
-- A 20-26. kérdés esetében az elmaradt meccs nem értékelendő (a "fusen" sem).
-- A nem induló vagy visszalépő rikisire adott tipp rossz, de érvényes tippnek minősül.


A kiírás és a "Jelentkezési lap"

A tippeket a játék kihirdetése után ezt az űrlapot kitöltve kell beküldeni, legkésőbb a torna első napját (sonicsi) megelőző japán idő szerint 14 óráig (ez magyar idő szerint téli időszámításkor reggel 6 óra, nyári időszámításkor reggel 7 óra).. Eddig az időpontig az előzőleg beküldött tipplista bármikor módosítható. Amikor az űrlapot a játékos kitölti, tippjei bekerülnek a rendszerbe, és a játékos e-mailben visszajelzést kap. Hibás kitöltés esetén hibaüzenet figyelmeztet. A hiányosan beküldött tipplista is érvényesnek számít, a tipplista helyes kitöltése a játékos felelőssége.

Az új játék kiírása az új banzuke megjelenésének hetében történik.

Ne felejtsd el, hogy a fent nevezett űrlapot kell kitölteni és semmiféle e-mail-es nevezést nem fogadunk el.


Játék kihagyása, visszavonulás

A játékosnak lehetősége van arra, hogy ha valamilyen ok miatt nem tud részt venni egy tornán, büntető következmények nélkül kihagyja azt és a következő banzukén megtartsa az előző tornán elért rangját.

Ezzel a lehetőséggel azonban csak akkor élhet, ha az előző tornán részt vett, vagyis nem hagyhat ki egymás után két vagy akár több bashót. Ha a játékos a kihagyottat követő tornán nem vesz részt, akkor azt már mint 0-15 eredményt értékeljük és ennek megfelelően fog lejjebb kerülni a banzukén.

Az igazolt hiányzás feltétele, hogy a játékos lehetőleg minél előbb, de legkésőbb a nevezési határidő lejárta előtt jelezze távolmaradását a info@szumo.hu e-mail címen. Az első hiányzásnál automatikusan megkapja a játékos a kosho-t, tehát ezentúl, ha el is felejtett esetleg időben nevezni, és nem szólt, akkor sem fog lecsúszni a banzukén. Természetesen a második hiányzástól kezdve már nem tudjuk a kosho-t biztosítani.

Azt a játékost, aki három egymást követő tornán hiányzik, levesszük a banzukéról. A játékos a későbbiekben természetesen bármikor visszatérhet a játékba, viszont számolnia kell azzal, hogy ekkor a banzuke alján, a legalsó osztályban kell újrakezdenie.

Kérjük mindazon játékosokat, akik megunták a játékot, vagy egyéb ok miatt úgy döntenek, hogy kiszállnak, küldjenek egy értesítést a fent megadott címre, hogy munkánkat megkönnyítse.


A játék menete

A torna folyamán a játék napi állását a következő helyeken lehet figyelemmel kísérni:

  1. A magyar nyelvű szumós levelezőlistán
  2. A Sumoforum.net Sumo games alfórumában, a soron következő topikban
  3. Itt, a játék weblapján

Tornagyőztesek
(júsó)

A tornát az nyeri, aki osztályában a játék végén a legtöbb pontszámot gyűjti össze. Amennyiben több játékos is  ugyanazzal az eredménnyel végez az élen, a tornagyőztest a 2.b pontban ismertetett módszerrel állapítjuk meg. Minden osztályban hirdetünk tornagyőztest. Amennyiben egy osztályban kevés játékos van, a játék során ők a fölöttük lévő osztály játékosaival összevontan szerepelnek a játékban (és természetesen ők jogosultak az adott osztályban a tornagyőzelemre is). Erről a Banzuke Tanács a határidő lejárta után, a játékosok számának ismeretében dönt és "A játék menete" fejezetben meghatározott helyeken értesíti a játékosokat.


Az osztályok létszáma

A játékosok osztályokban játszanak, amelyek létszáma megegyezik a valódi szumóban meglévő osztályok látszámával, vagyis Makunoucsi osztály - 42 fő, Dzsúrjó osztály - 28 fő.

Az újonnan belépett játékosok a banzuke alján lévő (jelenleg Makushita osztály) első szabad helyre kerülnek, tippjük beküldésének sorrendjében.


Különdíjak (szansó)


Azoknak a játékosoknak, akik különösen kiemelkedő teljesítményt mutattak a torna során, különdíjakat adunk. A díjak kiosztásának általános feltételei:
  • A játékos a Makuuchi osztályban van és ózeki alatti rangú
  • A játékos a tornán kacsi-kosi eredményt ér el
  • Ha több játékos is jelölhető a díjra, az kapja, aki jobb eredményt ér el a tornán
A díjak meghatározása

Kanto-sho
Az a játékos kapja, akinek az elért összpontszámát elosztva az általa adott helyes válaszok számával, a legnagyobb érték jön ki.

Shukun-sho
Az a játékos kapja, akinek a legtöbb tippje bejön (darabszámra, pontértéktől függetlenül).

Gino-sho
Az a játékos kapja, aki a legtöbb pontot gyűjti össze a P1 és P2 kérdésekre adott tippjeiből (vagyis a keleti 6-os maegasira győzelmei és vereségei, illetve egy meghatározott szanjaku rikisi mérkőzései a szanjakukkal/jokozunákkal)


A pontszámok összesítése

A pontszámokat minden egyes torna után összesítjük, és év végén, a novemberi torna után, győztest hirdetünk. Az első helyezett (eszmeileg) értékes díjban részesül, amelyet mindig az előző évi győztes ajánl fel. Az "értékesség" fogalmát a felajánló saját belátása szerint értelmezheti.


A Banzuke Tanács

A Banzuke Tanács az a játékvezető testület, amely vitás helyzetekben döntést hoz, meghatározza a játék eredményét, kihirdeti a tornagyőzteseket és a különdíjban részesülő játékosok nevét, és a tornák után elkészíti a következő torna banzukéját.

A Banzuke Tanács jelenlegi tagjai: Kachitakai, Nekonishiki és Andrasoyamawaka.


Ózekivé előléptetés feltételei
  • szekivake rang a legutóbbi két tornán
  • a legutóbbi négy tornán kacsi-kosi eredmény
  • a legutóbbi négy tornán legalább egy yusho v. jun-yusho helyezés (a kekka és nem a pontszámok alapján)
  • a legutóbbi három tornán legalább 33 kekka-pont elérése

A feltételek teljesülését csak az aktív tornákon való részvétel szerint vizsgáljuk, tehát a játékos nem esik el az előléptetés lehetőségétől, ha valamilyen oknál fogva előre bejelentve kénytelen kihagyni egy tornát.

Ha az ózeki egy tornán make-kosi eredményt ér el, a következő tornán kadoban státuszba kerül, és ha ezen a tornán is make-kosival zár, elveszíti rangját. Mindazonáltal a harmadik tornán elért legalább 10 győzelemmel visszaszerzi azt.


Jokozunává előléptetés feltételei
  • ózeki rang a legutóbbi két tornán
  • a legutóbbi négy tornán kacsi-kosi eredmény
  • a legutóbbi négy tornán legalább két yusho v. jun-yusho helyezés (a kekka és nem a pontszámok alapján)
  • a legutóbbi három tornán legalább 36 kekka-pont elérése

A feltételek teljesülését csak az aktív tornákon való részvétel szerint vizsgáljuk, tehát a játékos nem esik el az előléptetés lehetőségétől, ha valamilyen oknál fogva előre bejelentve kénytelen kihagyni egy tornát.

Bár egy jokozunára nem vet jó fényt az esetleges folyamatos gyenge szereplés, semmiféle nyomás nem nehezedik rájuk, az, hogy folytatják így is a játékot vagy visszavonulnak, teljes mértékben az ő döntésükön múlik, amit mindenkinek tiszteletben kell tartania.