Banzai játék - szabályok


Módosítva: 2009. március 1.  Banzai Index                Vissza az előző oldalra


A játék leírása

A játékos a következő napi mérkőzésekből tetszés szerint kiválaszt hatot, és megpróbálja megtippelni ezek kimenetelét. Elsődlegesen a mérkőzés győztes technikáját kell eltalálni. A technikák jellegük szerint vannak csoportosítva, és előfordulásuk számától függően kapnak pontértéket. A csoportosítás és az aktuális pontértékek megtekinthetők ezen az oldalon.

A napi tipplapon a Juryo és a Makunouchi osztály összes mérkőzése fel van tüntetve, de nem kötelező mindkét osztály mérkőzéseiből választani.

A játékos a győztes technika mellett megtippeli az adott mérkőzés győztesét is.

Ha a játékos a torna során egy napot kihagy, az yasumi-nak minősül és a 0 pontos napok számát gyarapítja.


A kiírás és a "Jelentkezési lap"

Ezen a jelentkezési lapon kell a játékosnak regisztrálnia magát, a torna első napját megelőző nap (szombat) japán idő szerint 14 óráig (ez téli időszámítás idején Mo-n reggel 6, nyáron 7 óra). A játékosnak meg kell adnia egy shikonát, avagy azonosítót, amellyel a játék során azonosítani tudja magát. Ezt az azonosítót minden nap meg kell majd adnia, amikor a tippjeit leadja. A Küldés gomb megnyomása után a nevezés bekerül a rendszerbe, a játékos visszaigazolást kap e-mailben. Hibás kitöltés esetén hibaüzenet figyelmeztet.

Ezen kívül ki kell választani 10 rikishit és hozzájuk tartozó kimarite csoportot. Ez lesz alaptipp, ami akkor lép érvénybe, ha a játékos valamilyen oknál fogva nem tud a napi játékra nevezni. Ha az adott napra a játékostól nem érkezik tipp, akkor a fentebb megadott alaptippek közül kerül kiválasztásra a megadás sorrendjében a hat tipp. Természetesen az egymás ellen mérkőző rikishik közül annak a tippjét vesszük figyelembe, aki az alaptippek között előbb szerepel.

Az új játék kiírása az új banzuke megjelenésének hetében történik. A kiíráskor kerül közzétételre a kimariték pontértékét feltüntető táblázat.

Ne felejtsd el, hogy a fent nevezett űrlapot kell kitölteni és semmiféle e-mail-es nevezést nem fogadunk el.

 

A játék menete

A rendszer a következő napi meccseket automatikusan tölti fel, amint azok megjelennek a Nihon Sumo Kyokai szerverén, és ezután lehet megtenni a tippeket ezen az űrlapon egészen japán idő szerint 14 óráig (ez magyar idő szerint téli időszámításkor reggel 6 óra, nyári időszámításkor reggel 7 óra). Az ez után után beérkező tippeket nem tudjuk figyelembe venni.

A torna folyamán a játék napi állását a következő helyeken lehet figyelemmel kísérni:

  1. A magyar nyelvű szumós levelezőlistán
  2. A Sumoforum.net Sumo games alfórumában, a soron következő topikban
  3. Itt, a játék weblapján


Pontozás

1. A megtippelt mérkőzések győztes technikája csoportjának eltalálásáért járó pontokat a torna előtt közzétett ponttáblázat tartalmazza.

2. Plusz pontok:

a. A megtippelt mérkőzés győztesének eltalálásáért a legyőzött ellenfél rangjától függően:

Ha a vesztes magasabb rangú: 2 pont
                        azonos rangú:  1 pont
                alacsonyabb rangú:  0 pont

b. A jokozuna legyőzéséért a maegasira győztes 5 pontot kap.

c. Az ózeki legyőzéséért a maegasira győztes 3 pontot kap.

d. Fusensho, vagyis mérkőzés nélküli győzelem esetén semmilyen pontot nem kap a játékos, ózeki illetve jokozuna elleni győzelem nem számít kin/ginboshinak sem, viszont a helyesen megtippelt győztes beleszámít az e. pontban felsorolt jutalompontok megállapításába.

e. Aki a napi tippelés folyamán különösen sikeres volt, további jutalompontokat kap az alábbi táblázat alapján.

Leírás

Pont

6 technika + 6 győztes

18

6 technika + 5 győztes

15

5 technika + 6 győztes

15

5 technika + 5 győztes

12

6 technika

12

5 technika

9

6 győztes

6

5 győztes

3

 


A napi eredmény (kekka) megállapítása

Naponta történik a kekka-pontok megállapítása, a napi pontok alapján rangsorolva. Az kap pontot, aki az eredménytáblázat felső 46,7 %-ában van. Holtverseny esetén a sorrend meghatározásánál a [napi összpontszám / (kimarite+kekka találat)] arányszám hányadosát vesszük, a magasabb kerül előbbre.

 

Játék kihagyása, visszavonulás

A játékosnak lehetősége van arra, hogy ha valamilyen ok miatt nem tud részt venni egy tornán, büntető következmények nélkül kihagyja azt és a következő banzukén megtartsa az előző tornán elért rangját.

Ezzel a lehetőséggel azonban csak akkor élhet, ha az előző tornán részt vett, vagyis nem hagyhat ki egymás után két vagy akár több bashót. Ha a játékos a kihagyottat követő tornán nem vesz részt, akkor azt már mint 0-15 eredményt értékeljük és ennek megfelelően fog lejjebb kerülni a banzukén.

Az igazolt hiányzás feltétele, hogy a játékos lehetőleg minél előbb, de legkésőbb a nevezési határidő lejárta előtt jelezze távolmaradását a info@szumo.hu e-mail címen. Az első hiányzásnál automatikusan megkapja a játékos a kosho-t, tehát ezentúl, ha el is felejtett esetleg időben nevezni, és nem szólt, akkor sem fog lecsúszni a banzukén. Természetesen a második hiányzástól kezdve már nem tudjuk a kosho-t biztosítani.

Azt a játékost, aki három egymást követő tornán hiányzik, levesszük a banzukéról. A játékos a későbbiekben természetesen bármikor visszatérhet a játékba, viszont számolnia kell azzal, hogy ekkor a banzuke alján, a legalsó osztályban kell újrakezdenie.

Kérjük mindazon játékosokat, akik megunták a játékot, vagy egyéb ok miatt úgy döntenek, hogy kiszállnak, küldjenek egy értesítést a fent megadott címre, hogy munkánkat megkönnyítsék.

 


Tornagyőztesek (júsó)

A tornát az nyeri, aki osztályában a játék végén a legtöbb kekka-pontot gyűjti össze. Azonos kekka-pont esetén a több pontot elérő a nyertes. Azonos pontszám esetén az [összes pontszám / (összes kekka+győztes találat)] arányszám alapján a legmagasabb értéket elérő játékos a tornagyőztes. Minden osztályban hirdetünk tornagyőztest. Amennyiben egy osztályban kevés játékos van, a játék során ők a fölöttük lévő osztály játékosaival összevontan szerepelnek a játékban (és természetesen jogosultak az adott osztályban a tornagyőzelemre is). Erről a Banzuke Tanács a határidő lejárta után, a játékosok számának ismeretében dönt és "A játék menete" fejezetben meghatározott helyeken értesíti a játékosokat.


Különdíjak (szansó)

A díjak kiosztásának általános feltételei:

  • A játékos a Makuuchi osztályban van és ózeki alatti rangú
  • A játékos a tornán kacsi-kosi eredményt ér el
  • Ha több játékos is jelölhető a díjra, az kapja, aki jobb eredményt ér el a tornán
A díjak meghatározása

Kanto-sho
Az elért összpontszámot elosztjuk az eltalált tippek számával. A nagyobb eredményt elérő játékos a győztes.

Shukun-sho
Az a játékos kapja, aki a legtöbb győzelmi pontot gyűjti össze. Holtverseny esetén a győzelmi pontokat elosztjuk a győzelmi találatok darabszámával, a nagyobb eredményt elérő játékos a győztes.

Gino-sho
Az a játékos kapja, aki a legtöbb kimarite pontot éri el. Holtverseny esetén a kimarite pontokat elosztjuk a kimarite találatok darabszámával, a nagyobb eredményt elérő játékos a győztes.


Az osztályok létszáma

A játékosok osztályokban játszanak, amelyek létszáma megegyezik a valódi szumóban meglévő osztályok látszámával, vagyis Makunoucsi osztály - 42 fő, Dzsúrjó osztály - 28 fő.

Az újonnan belépett játékosok a banzuke alján lévő (jelenleg Makushita osztály) első szabad helyre kerülnek, tippjük beküldésének sorrendjében.


A pontszámok összesítése

A pontszámokat minden egyes torna után összesítjük, és év végén, a novemberi torna után, győztest hirdetünk. Az első helyezett (eszmeileg) értékes díjban részesül, amelyet mindig az előző évi győztes ajánl fel. Az "értékesség" fogalmát a felajánló saját belátása szerint értelmezheti.


A Banzuke Tanács

A Banzuke Tanács az a játékvezető testület, amely vitás helyzetekben döntést hoz, meghatározza a játék eredményét, kihirdeti a tornagyőzteseket és a különdíjban részesülő játékosok nevét, és a tornák után elkészíti a következő torna banzukéját.

A Banzuke Tanács jelenlegi tagjai: Kachitakai, Nekonishiki és Andrasoyamawaka.


Ózekivé előléptetés feltételei
  • szekivake rang a legutóbbi két tornán
  • a legutóbbi négy tornán kacsi-kosi eredmény
  • a legutóbbi négy tornán legalább egy yusho v. jun-yusho helyezés (a kekka és nem a pontszámok alapján)
  • a legutóbbi három tornán legalább 33 kekka-pont elérése

A feltételek teljesülését csak az aktív tornákon való részvétel szerint vizsgáljuk, tehát a játékos nem esik el az előléptetés lehetőségétől, ha valamilyen oknál fogva, előre bejelentve kénytelen kihagyni egy tornát.

Ha az ózeki egy tornán make-kosi eredményt ér el, a következő tornán kadoban státuszba kerül, és ha ezen a tornán is make-kosival zár, elveszíti rangját. Mindazonáltal a harmadik tornán elért legalább 10 győzelemmel visszaszerzi azt.


Jokozunává előléptetés feltételei
  • ózeki rang a legutóbbi két tornán
  • a legutóbbi négy tornán kacsi-kosi eredmény
  • a legutóbbi négy tornán legalább két yusho v. jun-yusho helyezés (a kekka és nem a pontszámok alapján)
  • a legutóbbi három tornán legalább 36 kekka-pont elérése

A feltételek teljesülését csak az aktív tornákon való részvétel szerint vizsgáljuk, tehát a játékos nem esik el az előléptetés lehetőségétől, ha valamilyen oknál fogva előre bejelentve kénytelen kihagyni egy tornát.

Bár egy jokozunára nem vet jó fényt az esetleges folyamatos gyenge szereplés, semmiféle nyomás nem nehezedik rájuk, az, hogy folytatják így is a játékot vagy visszavonulnak, teljes mértékben az ő döntésükön múlik, amit mindenkinek tiszteletben kell tartania.