Bevezetés Áttekintés A szumó története A heja-rendszer A felvett nevek Szakmai rangsorolás A mérkőzések Győzelem és vereség A technikák További tudnivalók Kiegészítések Kérdések és válaszok Híres birkózók A bírók Címlap |
Aibeja: mérkőzések istállótársakkalVan egy szabály, mely szerint az egyazon hejából való rikisik nem mérkőznek egymás ellen. Ezt a szabályt azért hozták, hogy nehezebb legyen "lefixelni" a mérkőzéseket. Még a jelenlegi rendszerben is kitartóan szállonganak a hírek csalásokról, kölcsönadott-kölcsönkért győzelmekről. (Tudomásom szerint arra is ügyelnek, hogy testvérek se mérkőzzenek egymással, még ha nem is ugyanahhoz a heyához tartoznak - Bandey) Vajon ez a rendszer növeli valaki esélyeit a sikerre, ha egy erős istállóba lép be, azzal a szándékkal, hogy ezekkel az erős ellenfelekkel nem kell majd mérkőznie? Valószínűleg nem. Mire magasabb rangot ér el, feljebbvalói (ani-desi) többnyire már visszavonulnak. És nem jó ötlet egy olyan hejába belépni, ahol sok az öreg, mivel ki kell szolgálni a szükségleteiket (gyakorlatilag rabszolgaként). Példa: Takanohana és Vakanohana egyaránt a Futagojama-bejában van. Akebonónak meg kell mérkőznie Takanohanával, Vakanohanával, Muszasimaruval, Takatórikivel, Takanonamival. A Futagojama-népnek eddig viszonylag könnyebb dolga volt, mert nem sok magas rangú, erős vetélytársuk volt, legfeljebb Muszasimaru és Akebono. Mára viszont változott a helyzet, és sokan kíváncsiak lennének például Takanonami vagy Takatóriki teljesítményére, hogy hogyan szerepelnének, ha a két japán jokozunával is meg kellene mérkőzniük. Időközben a Muszasigava-beja is felfejlődött, Muszasimaru jokozuna, Dedzsima ózeki és a rakétasebességgel feltörő Mijabijama komoly kihívást jelentenek a korábban szinte egyeduralkodó Futagojama-csapat számára. De ott a másik oldal. Képzeld el, hogy egy győzelemmel lemaradtál a hejatársadtól, szinte semmi esélyed, hogy utolérd. 30-40 évvel ezelőtt, ez a korlátozás nemcsak az egyes hejákat érintette, hanem az egész icsimont. A heja önmaga egy családfa-kapcsolat, és egy icsimon az ugyanahhoz a családhoz tartozó heják összessége. (Tekintettel arra, hogy a heja istálló, nevezhetnénk az icsimont farmnak?). A korlátozást a jelenlegi szintre enyhítették, remélhetőleg további változások is lesznek. Közreműködött: Hiraga Juzuru CsankoMinden, a hejához tartozó rikisi naponta egyszer ilyen-olyan formában étkezésben részesül. A csanko hozzávalói a csanko-ban és esetleg az okamiszan gondja. A csanko-ban az a rikisi, általában dzsonokucsi és dzsonidan rangú, akinek aznap a főzés feladata jutott. Az okamiszan az ojakata felesége. A magasabb rangú rikisiket szolgálják ki először, ezért előnyösebb a magas rang. Az ojakata általában külön eszik, Az ojakata családja a saját lakórészében étkezik. Ha kevés volt az étel, az egyetlen, aki rosszul jár, a ranglétra alján lévő rikisi. Ha egy lent lévő szerencsétlen rikisi vagy, összesen egy csésze rizst és egy kis levesz kapsz a csanko-nabéból. Mivel a csankót nem úgy szolgálják fel, mint az étteremben (nincs külön megállapított adagmennyiség), nem lehet előre megmondani, mennyit fognak enni. Minden rikisi addig eszik, amíg jól nem lakik. Amikor csanko-nabét esznek, a rikisik körülülik a tűzhelyen levő csanko-nabét és kiszolgálják magukat, míg az alacsony rangú rikisik új hozzávalókat raknak a főzőedénybe és teljesítik a magasabb rangúak mindenféle kéréseit. Ahogy már említettem, a csanko-receptek változatosságának nincs határa. A leves lehet miszo-alapú, só-alapú, szójaszósz-, csirke-, hal-, tengeri moszat-, gomba-, egyéb zöldség-, egyéb hús-alapú, a fentiek bármilyen kombinácója vagy amit csak szeretsz, ha az ehető. A csanko-bannak kreatívnak kell lennie, de bajba kerül, ha az ésszerű követelményeknek nem felel meg, mind mennyiségi, mind minőségi szempontból. Úgy hallottam, hogy sokan vásárolnak közülük a Cukidzsi piacon, jobb áron jobb minőséget. Ilyen tapasztalatok útján egy tizenéves fiú, aki még sohasem főzött, nagy tapasztalatot szerezhet ahhoz, hogy egy japán étteremben főzzön vagy a szumóközösségből való kilépése után csanko-nabe éttermet nyisson. A csanko-éttermek nagyon népszerűek Japánban, legutóbb a volt Kirisima ózeki (a jelenlegi Micsinoku ojakata) egy étterem-hálózatot is alapított. Ha valaki arra jár, feltétlenül nézze meg. Chanko Kirishima Mawashi-Zushi Kirishima Ha valakinek tokiói címekre van szüksége, írjon! A csanko-nabénak nincs receptje. Tudjátok miért? Mivel a csanko szumótoriknak készül és minden rikisi eltérő mennyiséget fogyaszt, egy részletes receptnek nincs értelme. A rikisik hajaCsak a szekitorik viselhetnek "ó-icsó" (avagy "nagy ginko-levél") frizurát és csak hivatalos alkalmakkor, amikor a dohjón vannak a baso alkalmával, vagy más alkalommal, mint például esküvő vagy hivatalos rendezvények. Általánosan: ha moncukit viselnek (ünnepi kimonó családi címerrel díszítve), akkor ó-icsót is. Nem hivatalos alkalmakkor "cson-mage" frizurát viselnek. A cson japán kalligrafikus ecsettel írt japán stílusú vesszőt, vonást jelent. Az alacsonyabb rangú rikisik csak cson-magét viselhetnek egész idő alatt, kivéve a jumitori-sikit (íj-ceremónia) mutatnak be egy-egy mérkőzésnap végén. Ha a rikisinek túl sok haja van (ez az eset vonatkozik a legtöbb rikisire, különösképpen a fiatalokra), a feje tetejét köralakban leborotválja, hogy az ó-icsó-mage-t könnyebb legyen kialakítani. Tomonohana ó-icsója egy kissé túl nehéz, mert nem hajlandó borotválni a fejét. A nagy Tocsigijama jokozuna, aki később Kaszugano ojakata lett és Tocsinisiki jokozunát és Tocsinoumi jokozunát is edzette, túl sok hajat veszített és nehézségei támadtak az ó-icsó-mage viselésében. Úgy döntött, hogy szégyen egy jokozunára nézve, ha nem visel ó-icsót és addig vonult vissza, amíg még ő volt a legjobb jokozuna. 4 évvel visszavonulása után még mindig meg tudta verni az összes aktív rikisit, beleértve a jokozunákat is, sőt megnyert egy sorozatot ojakataként. A Kjókai úgy vélte, hogy kínos, ha egy visszavonult rikisi nyeri a sorozatot, így nyomást gyakoroltak rá, hogy végleg visszavonuljon a szumóversenyektől. Tocsigijama esete önkéntes visszavonulás volt. Nincs hivatalos szabály kopasz rikisik esetére. Közreműködött: (abe@zoom.com) A hejábanA hejában csak a szekitoriknak lehet saját szobája. Az egyetlen kivétel a volt hosszú pályafutású szekitori, aki elveszítette a szekitori-lét jelentős kiváltságait. Ha egy volt szekitori lekerül a Makusitába, az ojakata feladata eldönteni, hogy megtarthatja-e a saját szobáját vagy egy nagy termet kell megosztani a nem szekitorikkal. A kis hejákban (kevés rikisi), ha csak két rikisi van és az egyik szekitorivá lép elő, különös dolog fog történni. Az új szekitori beköltözik "saját szobájába", amely lényegesen kisebb, mint az a szoba, amelyen a jelenlegi cukebitójával osztozott és amelyben most a cukebito lakik. A cukebito maga pedig a heja legnagyobb szobáját fogja egyedül használni. Ez így fair? A legtöbb hejának egy vagy több nagy szobája van a nem szekitorik részére. A szoba az egyetlen hely az alacsony rangú rikisik számára, ahol szabadidejüket és az éjszakát tölthetik. De az újonnan épült Szadogatake-bejába három nagy termet terveztek az alacsony rangú rikisik számára és minden rikisinek saját ágya van. Közreműködött: (abe@zoom.com) Napirend4:30 A toritekik (Dzsúrjó alatti rikisik) ébresztője. Sindesik, Dzsonokucsi, Dzsonidan, Szandanme, Makusita. 5:00 Az alacsonyabb rangú rikisik edzése. 7:00 A szekitorik ébresztője 8:00 A szekitorik elkezdik az edzést. A toritekik nézik és segédkeznek. Az ojakata zabuton párnán ül a tatamin. Amikor eljön az ideje, a csanko-banok (a napos szakácsok) elkezdik elkészíteni a csankót (főétkezés). 11:00 Vége az edzésnek. 11:30 Fürdés, a magas rangúak mennek először. 12:00 A napi fő csanko kezdete, szintén rangsor szerint, a magas rangúak mennek először. 13:30 A csankónak vége. Az alacsony rangúak leszedik az asztalt, mosogatnak, felseprik a heját, ruhát mosnak, stb. 14:00 Csendespihenő. 16:00 Ébredés, szabadidő. A csanko-ban elkezdi a kisebb csanko elkészítését. 18:00 Vacsora (a szekitorik kimehetnek a városba vacsorázni és inni). Vacsora után szabadidő. 22:00 Záróra 23:00 Takarodó. Az alacsonyabb rangúak mennek először. |